Smoothie a šťávy – vitamínové koktejly pro nabuzení imunity

V posledních letech popularita různých druhů ovocných a zeleninových nápojů stále roste a roste. Důvodů může být hned několik – ať už hledáte snadnou a rychlou svačinu, osvěžení nebo zdravější alternativu kupovaných džusů, smoothie a zeleninové šťávy jsou ideálním řešením. V zimním období vám navíc dodají vitamíny a minerály, kterých je právě nyní tolik potřeba. A že vás na ovoce a zeleninu neužije? Vyzkoušejte třeba některý z našich receptů. Dejte jim šanci a sami poznáte, že i na nich si lze pochutnat.

Smoothie nebo šťáva?

Na pohled vypadají možná stejně, rozdíl v nich však je. Jejich odlišnost spočívá hlavně v tom, že při výrobě smoothie zpracováváte také pevnou část plodu, kdežto šťávy získáváme procesem odšťavnění, který odděluje pevnou část od té tekuté. Tím se dostáváme k tomu, že konečný produkt má také jinou strukturu a konzistenci – smoothie bývá obvykle hustější a vydatnější (nejedná se tedy vlastně o nápoj, ale spíše o jídlo) a šťávy jsou zase řidší a nezasytí tolik jako zmiňované smoothie.

Smoothie tedy doporučujeme spíše jako zdravou svačinku, šťávy zase poslouží jako vítané osvěžení bez chemie a plné vitamínů. Záleží tedy na situaci a vašich preferencích. Ať už dáváte přednost kterékoliv variantě nebo i jejich kombinaci, na obě dvě budete potřebovat kvalitní pomůcky a vybavení.

Vybavení

Pokud jste se rozhodli dát těmto lákavě vyhlížejícím nápojům šanci, je čas poohlédnout se po tom správném náčiní:

  • Mixéry

Kvalitní mixér samo sebou využijete i pro jiné účely, než je výroba smoothies. Aby bylo smoothie opravdu chutné a jemné, budeme potřebovat kvalitní mixér s dostatečným výkonem. Vybírat můžete například některý z mixérů značky Nature7, který nyní najdete také v nabídce Jarabáka. Vzhledem k jejich velkému výkonu a ostří nožů se hodí také pro přípravu smoothie z mražených surovin či ledu, což oceníte hlavně v létě.

 

Vysoce výkonné mixéry Nature7

Některé speciální Smoothie mixéry bývají doplněny praktickou láhví. Ta se vám bude hodit na cestách, do školy nebo do práce. Tyto láhve lze pořídit také samostatně.

Praktickou láhev na smoothie nebo šťávu oceníte hlavně na cestách a kdekoliv mimo domov
  • Odšťavňovače

Pokud vás láká vidina zdravých šťáv a ovocných džusů, je na čase pořídit odšťavňovač. U těch více než kdy jindy platí, že hlavním parametrem by při výběru měl být výkon. U levnějších, méně výkonných variant se vám totiž snadno může stát, že výsledek nebude dle vašeho očekávání. Jen s výkonným odšťavňovačem dosáhnete té správné konzistence a čistoty. Odšťavňovače Nature7 se během provozu nezahřívají, čímž je zajištěno maximální uchování všech obsažených vitamínů.

Hlavním parametrem při výběru odšťavňovače je výkon.

4 kroky pro dokonalé a výživné smoothie

1) Ovocný/zeleninový základ

Připravte si ovoce na smoothie dle vlastní chuti a preferencí. Pokud si nevíte rady, jakou kombinaci zvolit, nechte se inspirovat receptem na konci tohoto příspěvku. Používejte vždy jen čerstvé ovoce a žádné náhražky – jen tak se vyvarujete nechtěným cukrům a aditivům, které běžně najdete v regálech supermarketů.

Vhodným doplňkem k ovocnému základu může být také kvalitní jogurt, který je také skvělým zdrojem vitamínů A a D. Vybírejte raději ty bez příchuti.

2) Mléko

Do připraveného základu přimíchejte mléko. Ať už vyberete kteroukoliv z variant (kravské, sójové, mandlové atd.), mléko výslednou chuť zjemní a dodá také menší množství vitamínů.

3) Zelenina

Nebojte se experimentovat a vyzkoušejte kombinace ovoce a zeleniny. Výsledná chuť vás příjemně překvapí. K ovocným příchutím se nejlépe hodí listová zelenina, jako je například špenát nebo kadeřavá kapusta. Další volbou může být také okurka nebo mrkev. Zeleninu vybírejte tu spíše chuťově neutrální.

4) Extra vitamíny a živiny

Pro extra porci vitamínů můžete smoothie doplnit potravinovými doplňky v tekuté nebo práškové podobě. Do této skupiny můžeme zařadit vitamíny, minerály a další potravinové doplňky včetně proteinového prášku nebo také různé druhy semínek, koření, ovesné a další druhy vloček.

Posilovač imunity – recept

Na závěr můžete vyzkoušet tuto úžasnou kombinaci, která vás zaručeně vytáhne z postele a posílí vaši imunitu. Kromě zdravotních benefitů, které přináší, také skvěle chutná. Vyzkoušejte ho!

Budete potřebovat:

 

  • 1 menší šálek mléka vlastního výběru
  • 1 velký, zralý banán
  • 1 větší pomeranč
  • ½ čajové lžičky kurkumy
  • čerstvý zázvor
  • 1 šálek zralého manga (neseženete-li čerstvé, poohlédněte se po mraženém)

 

Vše nakrájejte na menší kousky a dle potřeby regulujte konzistenci vodou či mlékem. Dobrou chuť!